www.advertlets.com

Saturday, October 16, 2010

akibat merokok terhadap otak

Pengenalan
Otak merupakan bahagian tubuh badan yang paling banyak menyerap udara, dimana otak sentiasa memerlukan oksigen dan jika otak tidak menerima oksigen sekurang-kurang selama 10 minit manusia akan mati.

Keburukan merokok terhadap otak
1.      Jika sesorang itu sering kali menyedut asap rokok, akan mengakibatkan penyusutan fizikal otak dan akhirnya fungsi-fungsi otak akan terjejas.
2.      Seperti pengenalan di atas, otak memerlukan oksigen. Bayangkan hanya 20 peratus sahaja oksigen pada udara terbuka yang kita sedut dan hanya hidung menjalan operasi penyedutan oksigen. Apabila rokok sering kali disedut, sudah pasti kuantiti oksigen yang sampai ke otak adalah sedikit.
3.      Menyebabkan penyakit mudah lupa.
4.      Merokok mengakibatkan carotid artery  tersekat dan mengakibatkan bekalan darah untuk disampaikan ke otak terputus. Jika ini berlaku, akan mengakibatkan penyakit stroke. Risiko stroke bagi perokok adalah 1.5 kali ganda daripada yang bukan perokok.
5.      Merokok juga mengakibatkan darah pada otak menjadi beku dan menebal.
6.      Otak dihubungkan ke jantung dan paru-paru melalui arteri. Arteri ini membekalkan oksigen dan bahan kimia lain ke otak. Jadi, ketika seseorang perokok merokok, bahan kimia yang dihirup akan dihantar ke otak.
7.      Bahan kimia seperti nikotin pada rokok yang dihantar ke otak serba sedikit akan mempengaruhi mood perokok itu contohnya seperti mudah marah dan mudah merasa cemas.

No comments:

Post a Comment