www.advertlets.com

Thursday, September 30, 2010

SOALAN SUBJEKTIF PTK TIDAK ADIL

Berita Harian
27/9/2010



TIDAK lama dulu ada cadangan supaya peperiksaan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) kakitangan kerajaan dihapuskan. Bagaimanapun, peperiksaan ini diteruskan juga kerana dikatakan membawa kebaikan kepada kakitangan perkhidmatan awam.

Saya ialah kakitangan kumpulan khidmat sokongan dalam jabatan kerajaan amat tidak bersetuju apabila soalan kertas dua PTK yang disediakan untuk kumpulan sokongan Gred 32 dan 22 berbentuk subjektif, sedangkan peperiksaan untuk pegawai kumpulan pengurusan dan profesional seperti Gred 41 yang lebih tinggi berbentuk objektif. Sekitar 1980-an ketika mula bekerja dulu, kami kumpulan sokongan walaupun memiliki diploma dikehendaki mengambil tujuh subjek peperiksaan jabatan dan dua kertas peperiksaan am untuk disahkan dalam jawatan.

Semua soalan subjektif, sedangkan pegawai dalam kumpulan A hanya perlu mengambil peperiksaan am. Masa sudah berubah, namun ketidakadilan antara dua kumpulan kakitangan ini diteruskan.

Sudahlah kami dalam kumpulan sokongan ini begitu sukar naik pangkat, malah diberi tekanan lagi dalam menghadapi peperiksaan PTK dengan soalan subjektif. Kami terpaksa mentelaah sukatan pelajaran yang banyak dengan penambahan sukatan pelajaran baru setiap tahun.

Kadangkala soalan itu tiada kaitan langsung dengan tugas dan pengalaman kakitangan dan kami juga bukan pelajar sepenuh masa. Janganlah tugas utama kami berkhidmat untuk masyarakat dan negara diganggu dengan bebanan peperiksaan yang sukar.
Apatah lagi umur kami kebanyakannya hampir mencecah warga emas. Pengalaman lebih 25 tahun bersama jabatan dimanfaatkan sepenuhnya, justeru memang tiada masa untuk membaca buku di pejabat.

Tambahan pula ingatan untuk menghafal sudah kurang berbanding ketika mula bekerja dulu. Ada segelintir kakitangan muda yang menumpukan sepenuh perhatian dan masa kepada peperiksaan semata-mata dengan mengabaikan komitmen tugas.

Kami dengan rasa rendah diri merayu Jabatan Perkhidmatan Awam dan CUEPACS menasihati unit peperiksaan jabatan kerajaan supaya mengekalkan soalan objektif kepada kakitangan kumpulan sokongan. Kasihanilah kami dengan kerjaya terbatas dan mungkin ini gred kami sehingga bersara kelak.

LEBAI KASA,
Alor Setar,
Kedah.
Pada aku la kan

** 
aku baru jerk pergi PTK gred 17, skrg ni ada plak perbincangan dalam kump. rasa macam makin ssh jerk nak dapat 4,4 lepas ni ermmmmm

Sunday, September 26, 2010

Cadang 2 Bulan Bonus Kakitangan Awam bergaji Pokok Bawah RM2000

Assalamualaikum/Salam Sejahtera

Seperti biasa setiap tahun agenda yang selalu disuarakan CUEPACS ialah memohon bonus kepada kerajaan untuk kakitangan awam, bonus yang selalu yang di minta biasanya ialah 2 bulan gaji, dan selalunya pasti dapat 1 bulan gaji atau pun langsung tak dapat.laporan untuk bonus ini telah pun dihantar, mungkin sekarang ni dalam penilaian pihak kerajaan.

Yang pasti semua warga kakitangan awam tertunggu - tunggu berita gembira iaitu bonus tahun 2010 yang akan dibentangkan pada belanjawan pada tahun ini. Tetapi adakah anda tahu yang bonus ini hanya sentiasa menguntungkan mereka yang mempunyai gaji pokok yang besar kerana bonus pada setiap tahun akan dikira melalui nilai gaji pokok, pada mereka yang mempunyai nilai gaji pokok yang kecil pasti tidak merasa adil di sini.sebagai contoh gaji pokok pembantu tadbir gred N17 jadual gaji, P1T5 ialah RM1021.53 dan dibandingkan dengan gaji pokok pegawai PTD gred M41 jadual gaji, P1T4 ialah RM2269.15. jika dilihat disini begitu jauh perbezaannya.

pada cadangan saya, mereka yang bergaji pokok bawah dari RM2000 lebih layak untuk menerima 2 bulan bonus berbanding mereka yang mempunyai gaji pokok lebih dari rm2000 yang perlu menerima bonus 1 bulan gaji sahaja**(terpulang kepada kerajaan untuk menilai gaji minimum untuk 2 bulan bonus)

Perkara ini perlu dikaji untuk mengelakkan jumlah atau pun nilai bilion yang banyak dalam pemberian bonus dan sekaligus dapat membantu menjimatkan wang negara. ini perlu dikaji dan dilakukan dalam pemberian bonus, agar mereka yang bergaji kecil ini terasa terbela dan merasa adil.  

Warga JPA Putrajaya

Friday, September 24, 2010

Ronnie 147 2010 World Open Hi Quality

video

Must Watch :
Ronnie 147 2010 World Open Hi Quality

TERKEJUT LIHAT PIRING TERBANG

KUALA LUMPUR: “Pada mulanya saya terkejut melihat tiga objek asing berbentuk bulat seakan-akan piring terbang (UFO) muncul di depan mata ketika sedang menonton televisyen sebelum meluru keluar ke balkoni rumah untuk melihat objek itu.
“Saya dan anak perempuan, Dahlia Mohd Sabran, 18, cuba memerhatikan objek itu dan mendapati ia berbentuk bulat berwarna oren yang setiap satunya mempunyai enam lampu,” kata seorang usahawan, Rozaina Masran, 42, yang melihat kejadian aneh itu ketika berehat di kondominiumnya, di Bukit Jalil.

Katanya, objek UFO itu muncul sebanyak dua kali iaitu pada jam 11 malam dan 2 pagi kelmarin, yang terbang pada ketinggian 10 meter dari rumahnya.

“Saya percaya objek itu UFO kerana ketiga-tiganya berada berdekatan antara satu sama lain tetapi tidak bertembung.

“Sekiranya kapal terbang biasa, saya rasa mereka akan musnah kerana terlalu dekat,” katanya ketika ditemui di Balai Berita, di sini, semalam.

Menurutnya, UFO itu juga tidak mengeluarkan bunyi dan hanya mengeluarkan cahaya serta bergerak pantas kira-kira 10 saat naik ke angkasa.

Rozaina berkata, dia menceritakan hal itu kepada anak lelakinya, Mohd Hazril Syafik, 23, tetapi dia tidak mempercayai langsung dan mengatakan saya menipu.

“Kira-kira jam 2 pagi objek itu muncul dan tanpa berlengah anak lelaki saya terus merakamnya dengan video serta telefon bimbit.

“Kami mula mempercayai kewujudan UFO selepas melihat sendiri dalam jarak yang sungguh dekat,” katanya.

Pada aku la kan
*** Aduhai...leh caye ke ni??bukan UFO ni agenda yahudi ke??

CUEPACS MOHON 2 BULAN BONUS UNTUK KAKITANGAN AWAM

SEREMBAN 22 Sept. - Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) memohon kerajaan mempertimbangkan pemberian bonus dua bulan gaji kepada kakitangan awam tahun ini.
Presidennya, Omar Osman berkata, pihaknya berharap peruntukan itu akan diumumkan pada pembentangan Bajet 2011 pada Oktober ini.
Beliau memberitahu, pihaknya sudah membuat permohonan rasmi kepada kerajaan dengan menghantar surat pertimbangan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak beberapa bulan lalu.
Tambahnya, dengan keadaan ekonomi yang lebih baik sekarang, jika tidak boleh diberikan bonus dua bulan gaji, CUEPACS berharap kerajaan mempertimbangkan pemberian sekurang-kurangnya sebulan gaji.
"Penjawat awam tulang belakang kerajaan. Saya harap tiada pihak yang mempertikaikan tuntutan pemberian bonus kepada penjawat awam. Jika tidak CUEPACS memperjuangkannya, siapa lagi?
"Jadi kita berharap kerajaan sedia mempertimbangkan permohonan ini," katanya kepada pemberita selepas mengadakan kunjungan hari raya anjuran Persatuan Keluarga Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas) Malaysia di sini hari ini.
Kata Omar, pemberian bonus itu mampu menyuntik semangat selain meringankan beban tanggungan 1.2 juta kakitangan awam di seluruh negara.
"Apatah lagi sehingga kini sudah dua tahun kakitangan awam tidak menerima bonus.
"Pemberian saguhati hari raya baru-baru ini pula bukan diterima semua penjawat awam seperti pegawai-pegawai atasan," katanya.
Dalam perkembangan lain, kata Omar, pihaknya turut berharap kerajaan menyegerakan tuntutan Kemas agar semua 14,500 kakitangan kontraknya diserapkan ke jawatan tetap selewat-lewatnya tahun depan.
"Kalau diikutkan, berbanding kakitangan awam dari segi kemudahan, kakitangan Kemas sudah jauh ketinggalan dari segi jaminan masa depan termasuk pencen, jaminan perubatan dan sebagainya.
"Jadi kita berharap dalam pembentangan bajet Oktober ini, perkara ini juga dapat dimasukkan agar semua kakitangan Kemas ini diserapkan kepada jawatan tetap," katanya.
Tambah Omar, tuntutan tersebut sudah lama berlarutan namun sehingga kini status kakitangan Kemas ini belum diputuskan.
"CUEPACS juga sudah menyerahkan satu memorandum khas kepada Perdana Menteri beberapa bulan lepas berhubung perkara ini.
"Kita bukan mendesak tetapi berharap kerajaan menyegerakan sebab hari ini kakitangan Kemas berasa gusar dan tidak tenang kerana kebajikan mereka masih terabai," katanya.

Thursday, September 23, 2010

CUEPACS HARAP KERAJAAN TIMBANG BONUS PENJAWAT AWAM TAHUN 2010

SEREMBAN: CUEPACS berharap kerajaan menimbangkan pemberian bonus kepada penjawat awam pada pembentangan bajet bulan depan.

Presidennya, Omar Osman, berkata CUEPACS sudah menghantar permohonan mengenai perkara itu kepada kerajaan. "Sudah dua tahun penjawat awam tidak mendapat bonus sejak 2008 dan adalah diharapkan tahun ini kerajaan mempertimbangkan pemberian bonus berkenaan. "Kita mohon dua bulan bonus, namun jika tidak boleh dua bulan, sekurang-kurangnya sebulan.

"Bagaimanapun, ia terserah kepada kebijaksanaan dan kemampuan kerajaan. Kita berharap pemberian bonus ini dapat dipertimbangkan memandangkan keadaan ekonomi negara yang semakin menyakinkan," katanya kepada pemberita, di sini hari ini.

Beliau yang ditemui selepas majlis Aidilfitri bersama pegawai Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS) Negeri Sembilan berkata pemberiaan bonus itu sudah pasti dapat meringankan beban tanggungan dan menyuntik semangat baru kepada 1.2 juta penjawat awam di seluruh negara.

Katanya ia juga adalah ransangan bagi penjawat awam untuk menjayakan setiap dasar kerajaan.
"Penjawat awam merupakan tulang belakang kerajaan...jika mereka ceria maka cerialah kerajaan. Saya harap tidak ada pihak yang mempertikaikan pemberian bonus kepada penjawat awam ini kerana jika tidak Cuepacs tidak memperjuangkan, siapa lagi.

"Selain bonus, CUEPACS dipertanggungjawabkan memperjuangkan kebajikan penjawat awam termasuk masalah gaji, elaun, insentif, perubatan, lanjutan umur persaraan dan sebagainya," katanya.

Mengenai isu berlainan, Omar turut meminta kerajaan supaya segera serapkan 14,500 warga Kemas yang berkhidmat secara kontrak ke jawatan tetap memandangkan perkara itu telah lama tertangguh.

"Dalam kedudukan ini, mereka yang terbabit didapati merasa gusar serta dalam
keadaan tidak tenang dan tertekan untuk menjalankan tugas kerana kedudukan mereka yang masih terumbang-ambing dan tidak ada jaminan.

"Perkara ini telah lama dibawa ke pengetahuan kerajaan, namun sehingga kini masih belum dapat jawapan. Oleh itu, kita harap kerajaan dapat mengatasi perkara ini dengan segera, kalau boleh dalam tahun ini juga," katanya. - BERNAMA

Pada aku la kan

**harap2 dapat la tahun nie bonus sbb dah 2 tahun nie menunggu, harap ada sedikit wang saguhati sebagai mengenang titik peluh penjawat awam. ada la sedikit semangat nak bekerja lebih keras pada tahun akan datang


**kalau boleh bonus tahun 2010 ni 2 bulan gaji la, ganti bonus yang 2 tahun sebelum ni yang tak dapat.

**tapi kalau dapat yang pasti kakitangan awam akan bersyukur kehadrat Allah S.W.T dan amat2 berterima kasih dengan kerajaan yang sangat prihatin dengan penjawat awam yang merupakan tulang belakang dimana memastikan kerja2 negara dijalankan dengan sempurna.


**kakitangan awam pasti akan tertunggu-tunggu berita gembira pada pembentangan barjet yang akan di laksanakan nnt.insyaalah, sama-samala kita berdoa

Tuesday, September 21, 2010

HOW TO PUBLISH AND PROMOTE A BLOG

1. First, I’m going to assume you’re using WordPress. You are using WordPress aren’t you? The built-in SEO and pinging functions make WordPress a search engine machine.
2. Sign up for Feedburner.
3. Post at least once a day.
4. Optimize your blog for the search engines.
5. Make sure you have an “About Me” page.
6. Submit your blog to 9Rules.
7. Submit your blog to NewsNow.
8. Let your readers see the REAL you. Blogging is more personal than conventional websites. Don’t be afraid to tell a few
stories from your own life. By being real and personal, you will build a relationship with your readers based on loyalty and trust.
9. Blog and ping.
10. Submit your blog to rss and blog directories.
11. Use trackbacks.
12. Get involved in the blogosphere. Being a blogger is about being part of a community. Leave comments on other
blogs and get to know your favorite bloggers.
13. Give your blog it’s own unique voice… You!
14. Spend 99% of your time focused on creating unique, quality content. Content is King; or as John Reese says, “content is King Kong”.
15. Add a large RSS subscription button to your site.
16. Place an RSS feed link at the bottom of every post.
17. Set up a MyBlogLog Widget.
18. Encourage social bookmarking after every post.
Install these plugins to optimize your blog:
19. Akismet – This plugin helps eliminate comment spam.
20. Optimal Title – This plugin allows you to optimize the title of your blog post in order to improve your search engine rankings.
21. Ultimate Tag Warrior – The best tag system for WordPress.
22. Google Sitemap Generator – This plugin will enable you to automatically generate a Google sitemap for your blog.
23. Show Top Commentators – This plugin encourages feedback and discussion by rewarding the top commentators with a link back to their site in the sidebar.
24. Related Posts – This plugin will find other blog posts that are related to the current post. This encourages extra page views and keeps readers at your blog for a longer period of time.
25. Super Archive – One of the best archives system.
26. WP-Cache – This plugin is an extremely efficient caching system that will make your site much faster.
27. WP-ContactForm – This plugin allows your readers to easily email you. It also helps avoid spam.
28. Popularity Contest – This plugin determines which of your posts are most popular and then puts them in the sidebar.
29. Adsense Deluxe – This plugin makes it easy to implement Adsense into your blog.
30. Sociable – This plugin helps you spread your content through social bookmarking sites like Digg, del.icio.us,reddit, and others.
31. Feedburner Feed Replacement – This plugin directs all of your feed traffic to Feedburner, ensuring accurate readership stats. This plugin will also convert any existing subscribers from the old feed to the FeedBurner
one.
32. Create a custom blog design. Your blog is a symbol of your brand. Make it uniquely you.
33. Add photos to each of your posts.
34. Use tagging.
35. Share the link love.
36. Publish a full feed instead of a partial feed.
37. Consider approaching newspapers with a story about your blog. Remember, journalists are hungry for content and if
you can come up with a unique twist, then you could get some great coverage.
38. Persistence is the key. Give your blog at least 6 months before you start expecting great returns on all of your hard work. Believe me, it will pay off in the long run.
39. Submit exclusive content to high-profile sites.
40. Syndicate a press release. Take some time to craft a truly compelling and newsworthy press release and send it to some of the top journalists and bloggers. You can then submit it to the main press release sites, including PRWeb and PRLeap.
41. Turn your articles into podcasts.
42. Turn your articles into videos using PowerPoint to create an entertaining slideshow. Submit your video to all of the
popular video sites, including Google Video, YouTube, and others.
43. Submit to blog carnivals.
44. Participate in and submit to social web 2.0 sites, including Reddit, Digg, Delicious, Netscape, and Stumble Upon.
45. Turn your articles into downloadable reports/ebooks.
46. Join Blogburst.
47. Syndicate your articles to EzineArticles, GoArticles, iSnare,
American Chronicle, and other high-profile article directories.
48. Exchange guest posts with other bloggers.
49. Participate in group writing projects and memes.
50. Create a Squidoo lens that links back to your blog and established you as an industry expert in your chosen field.
51. Interview industry experts. This is one of the best ways to create original, engaging content.
52. Offer an e-mail newsletter in addition to RSS. An email newsletter allows you to form a closer relationship with
your visitors and picks up those who still aren’t comfortable with RSS technology.
53. Ask your visitors for suggestions on how to improve your website’s content because in the end, it’s really all about your readers.
54. Create a customized 404 page.
55. Claim your blog on Technorati.
56. Enable automatic trackback and ping functionality.
57. If someone mentions your website on their blog, thank that blogger in the comments of the post and send them a thank you note. You can monitor any mentions of your blog using Google Alerts, Technorati, and Blogpulse.
58. Make contact with related bloggers online as well as offline.
59. Build up the readership of your blog using StumbleUpon Ads.
60. Edit yourself ruthlessly.
61. Translate your site into multiple languages. This is one tactic that few sites are taking advantage of.
62. Have your blog reviewed by ReviewMe.
63. Become a Guest Blogger.
64. Use Google Analytics.
65. Validate your feeds.
66. Claim your blog at Feedster.
67. Interact with your readers. Blogging is a two-way communication tool. The most successful bloggers interact with their readers. They answer reader emails and comments and ask for feedback and suggestions on a regular basis.
68. Write about something that you love. You will not succeed if you are working at something you don’t enjoy. As Dale
Carnegie once said, “People rarely succeed unless they have fun in what they are doing.”
69. Attend blogging conferences.
70. Invite your readers to submit articles.
Top Ways to Monetize Your Blog:
71. Kontera ContentLink
72. Text Link Ads
73. BlogAds
74. Ad Brite
75. Direct Ad sales & Sponsorships
76. Affiliate Sales
77. Google Adsense
78. ReviewMe
79. Bidvertiser
80. AuctionAds
81. Some of the best ways to monetize your RSS feed include the FeedBurner Ad Network and Text Link Ads.
Blog Writing Tips:
82. Learn to write great headlines.
83. Make your articles scannable. People don’t read on the Internet. They scan.
84. Use numbers in your titles to attract attention.
85. Vary your content. Be unique. Create a quiz. Interview a fellow blogger. Poll your readers. Review a book. Shake it
up a bit to keep your readers interested.
86. Edit your writing ruthlessly.
87. Write like you talk.
88. Write with passion. It will come through in your writing.
89. Say something worth reading.
90. Always write with your reader in mind. Imagine that you are chatting with them over lunch at a local cafe.
91. Make your important points up front.
92. Include bullet point lists.
93. Create a “top 10? list.
94. Create a “How To” article.
95. Create a weekly or monthly roundup of great posts from around the blogosphere.
96. Watch for trends in your industry.
97. Read voraciously and bring your readers the golden nuggets of everything you learn.
98. If you ever find yourself with writer’s block, check out 101 Great Posting Ideas.
99. Leave your readers hungry for more. Give them a quick preview of what you’ll be posting the next day. They
are much more likely to come back if they are already excited about the next days post. Anticipation is
one of the greatest marketing tactic.
100. Have fun! Blogging doesn’t always have to be serious. Feel free to make your posts fun and entertaining.
101. If you’re still looking for blogging tips, then here are some great resources: ProBlogger, JohnChow, and Successful Blog.

smbg : SYOR BERSARA 60 TAHUN HANYA UNTUK PROFESIONAL

TIDAK wajar dan tidak bijak bagi CUEPACS menuntut supaya kakitangan kerajaan dilanjutkan berkhidmat hingga umur 60 tahun sebelum bersara wajib.

Biar kita menjadi sebuah negara maju dulu sekurang-kurangnya pada 2020 dan lagi pun masalah graduan dan lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) ramai yang menganggur dan ini perlu diatasi segera kerana ia mungkin akan membabitkan masalah sosial yang serius jika tidak ditangani dengan bijak. Ketika umur persaraan wajib kakitangan kerajaan dilanjut daripada 56 tahun kepada 58 tahun beberapa tahun dulu, kita dapat lihat kesannya di mana bertambahnya pengangguran dengan mendadak. Lagi pun kalau diamati pekerja yang sudah lanjut umur prestasinya menurun dan kemampuan serta kecekapannya tidak setanding pekerja muda dan berkebolehan menggunakan komputer serta peralatan canggih lain. Rasa malas dan dan jemu mula terasa bagi kakitangan awam dalam lingkungan umur lewat 50-an dan ada antara mereka ini langsung buta komputer.

Eloklah kerajaan berjimat cermat mengambil pekerja baru dan bertenaga serta mempunyai kecekapan luar biasa dengan gaji jauh lebih rendah daripada membayar empat kali ganda jika pekerja berumur 60 tahun masih lagi bekerja. Jika ingin pun untuk melanjutkan persaraan kakitangan awam, biarlah mereka yang bertaraf profesional seperti dalam bidang kedoktoran, kejuruteraan atau bidang kritikal tertentu kerana kepakaran mereka itu yang kita mahukan.

Diharap CUEPACS tumpukan tuntutan lain yang mampu memberi manfaat seperti tuntutan gaji lebih setimpal dengan keperluan hidup terutama sekali di mana harga barangan keperluan asas untuk keluarga semakin meningkat.


SYED ABDULLAH SYED OSMAN JAMALULLAIL,
Ampangan, Seremban

Pada aku la kan 

** memang betul ramai graduan yang menganggur sekarang ni...tgk kat kawan² aku jerk la, ramai yang ader degree dan diploma, keputusan pon 3.0 keatas gak la, tapi dah dekat 2 bulan...kojo pon takder lagik

**harap kerajaan pandang serius perkara ni...sbb golongan muda skrg ni memang terror² IT belaka berbanding orang² lama, zaman sekarang ni sume pakai komputer beb.

Monday, September 20, 2010

Samb : TUNTUTAN LANJUT USIA PERSARAAN TAK WAJAR

2010/09/18
DESAKAN CUEPACS melalui Presidennya, Omar Osman agar kerajaan melanjutkan lagi usia bersara kakitangan awam kepada umur 60 tahun boleh diibaratkan seperti beri betis hendakkan paha. Tidak mustahil selepas berjaya tuntutan ini, mereka akan menuntut pula usia untuk bersara dilanjutkan pula kepada 65 tahun.

Memang mudah mencari pelbagai alasan untuk mewajarkan tuntutan mereka. Akan tetapi eloklah mereka berfikir secara rasional dan bijaksana mengenai rahmat berpencen pada usia 58 tahun. Perbandingan beliau dengan beberapa negara Asean sebenarnya kurang tepat. Membandingkan Indonesia dan Thailand yang mempunyai peratusan kakitangan awam yang rendah berbanding penduduknya.

Kemudian membandingkan pula Singapura dan Brunei yang terpaksa menarik rakyatnya untuk berkhidmat dengan kerajaan, lantaran sektor swasta mereka yang menawarkan gaji yang berlipat ganda lumayan. Berbanding Malaysia, sektor awamnya menawarkan gaji dan jaminan masa depan yang menarik tentulah ia pilihan utama rakyat Malaysia.

Walaupun seperti kehendak CUEPACS ia hanya sebagai satu opsyen, atas dorongan dan pengaruh rakan sekerja tentu ramai yang terpengaruh untuk memilih opsyen baru itu. Buktinya ketika kakitangan awam diberi opsyen bersara pada usia 58 tahun sebelum ini lebih 90 peratus kakitangan awam memilih untuk menerima opsyen berkenaan.

Andai kata kerajaan bersetuju dengan permintaan CUEPACS, saya yakin kerajaan hanya akan menambah kekecewaan anak-anak muda. Mereka tentu kempunan dan kecewa kerana peluang mereka untuk membina ekonomi diri, di samping untuk menyumbang bakti mereka kepada negara dalam sektor awam terbantut dan tersentap disebabkan masih ada ‘jentera’ lama terus bekerja dalam sektor awam.
Akan tetapi untuk bidang kritikal dan memerlukan kepakaran tinggi yang tidak memerlukan kekuatan fizikal seperti pengarah jabatan, pensyarah, doktor, akauntan dan sebagainya, usia 65 tahun masih boleh dipertimbangkan.
Bagaimanapun, letakkan syarat penting iaitu tahap kesihatan diri mestilah baik dan berkemampuan.

Seeloknya, CUEPACS memohon kerajaan untuk memberi kursus kemahiran berniaga kepada kakitangan yang ketagih untuk terus bekerja sebelum usia bersara mereka 58 tahun.

Pada tahun akhir perkhidmatan, kepada yang berminat berilah cuti dua bulan untuk menyertai kursus itu. Di samping menambah pendapatan, mereka juga tidak menyusahkan dan menyakitkan hati orang lain terutama anak-anak muda.

IRMAZ DINI,
Pendang, Kedah.

Pada aku la kan 

** Setuju sangat dengan ape yang cik ni cakap

Sunday, September 19, 2010

GANYANG MALAYSIA / SWEEPING MALAYSIA - Pemimpin indonesia patut sekat kebebasan media yang melampau

JAKARTA 25 Ogos – Semua lokasi berkepentingan Malaysia di Jakarta dikawal polis berikutan terdapat maklumat Benteng Demokrasi Rakyat Indonesia (Bendera) akan melancarkan gerakan mengusir rakyat Malaysia atau Sweeping Malaysian hari ini.
Antara langkah diambil oleh pihak berkuasa Indonesia ialah menempatkan sebanyak 200 anggota polis mengawal kediaman rasmi Duta Besar Malaysia ke Indonesia di sini, sejak pukul 9.30 pagi.
Selain itu, polis juga ditempatkan bagi mengawal keselamatan di Kedutaan Besar Malaysia, Pejabat Petronas dan Bank CIMB Niaga.
Petronas turut mengarahkan kakitangannya supaya pulang awal iaitu pada pukul 1 petang setelah menerima ancaman tersebut.
Polis memberitahu demonstrasi itu akan dilakukan oleh Gerakan Pemuda Pemudi Anti Malaysia iaitu salah satu cabang di dalam Bendera.
Seorang pegawai polis yang berkawal di kediaman duta besar turut mengingatkan wartawan supaya berhati-hati kerana ada maklumat menyebut kumpulan itu nekad untuk menahan rakyat Malaysia.
Berikutan itu, semua pelajar Malaysia di Jakarta telah dinasihatkan tidak melalui kawasan Jalan Diponegoro, Menteng, Jakarta Pusat untuk mengelakkan daripada tindakan ‘sweeping’ oleh anggota Bendera.
Pengarah Jabatan Penuntut Malaysia di Indonesia, Datuk Dr Junaidy Abu Bakar mengingatkan pelajar supaya keluar rumah dalam berkumpulan dan segera menghubungi beliau atau pemimpin pelajar jika diancam oleh mana-mana pihak.
“Saya minta seluruh mahasiswa Malaysia agar menghindari kawasan Menteng, khususnya Jalan Diponegoro. ia dikenal pasti antara kawasan yang akan dilakukan ‘sweeping’ rakyat Malaysia oleh kumpulan Bendera,” katanya ketika ditemui di sini hari ini.
Bagaimanapun sehingga pukul 6 petang ini, iaitu had waktu dibenarkan oleh polis untuk mengadakan demonstrasi, hanya satu demonstrasi kecil dilakukan kira-kira 15 minit di hadapan Kedutaan Besar Malaysia.
Daripada maklumat polis, dijangka satu demonstrasi besar-besaran membabitkan pelbagai badan bukan kerajaan akan diadakan di hadapan Kedutaan Besar Malaysia esok yang disertai kira-kira 1,000 orang.
Utusan Malaysia difahamkan demonstrasi itu akan disertai ramai penunjuk perasaan kerana mereka mahu mengambil kesempatan untuk mendapatkan ‘duit raya’ kerana semakin hampirnya sambutan Hari Raya Aidilfitri.
Petang Isnin lalu, 37 anggota Bendera berdemonstrasi di hadapan Kedutaan Besar Malaysia dan membawa bersama lima bungkus najis manusia kerana membantah penahanan tiga anggota penguat kuasa marin Indonesia oleh Polis Marin Malaysia pada 13 Ogos lalu.
Salah seorang daripada mereka sempat melempar bungkusan najis itu masuk ke dalam pintu pagar kedutaan besar, manakala yang lainnya meletakkan kotoran itu ke atas bendera Malaysia di jalan dan memijaknya. – UTUSAN

_________________________________________________________________________________

TEMERLOH 8 Sept. - Pelajar Malaysia di Indonesia diingatkan tidak terikut-ikut dengan sentimen anti-Malaysia dengan bertindak balas terhadap provokatif melampau kumpulan Benteng Demokrasi Rakyat (Bendera) yang mengapi-apikan gerakan 'Ganyang Malaysia.'
Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah berkata, walaupun tindakan kumpulan itu mencabar semangat patriotik pelajar Malaysia tetapi mereka perlu menyerahkannya kepada kerajaan untuk menyelesaikannya secara diplomatik.
''Jika pelajar kita bertindak balas akibat marah dan emosional, ia boleh menyebabkan situasi yang semakin gawat kerana ia berlaku di luar kawalan," katanya.
Beliau bercakap kepada pemberita selepas persidangan khas Majlis Perundingan Parlimen Temerloh (MPPT) di Bukit Bendera Resort Mentakab malam tadi.
Hadir sama Ahli Dewan Undangan Negeri Mentakab, Datuk Chuah Boon Seong dan Pegawai Daerah Temerloh, Datuk Dr. Salehuddin Ishak.
Beliau mengulas tindakan provokatif sekumpulan rakyat Indonesia yang mengadakan demonstrasi di depan Kedutaan Malaysia sejak beberapa minggu lalu.
Saifuddin berkata, setakat ini tiada laporan kejadian buruk berlaku ke atas kira-kira 6,000 pelajar Malaysia sejak kempen provokasi membenci Malaysia dilancarkan Bendera.
''Wisma Putra dan kedutaan sentiasa memantau manakala pihak berkuasa negara terbabit memberikan kerjasama baik melindungi kebajikan pelajar dan rakyat Malaysia.
''Para pelajar dinasihati tidak keluar secara berkumpulan atau menyertai mana-mana perhimpunan secara terbuka bagi mengelakkan kejadian tidak diingini berlaku,'' katanya.
Beliau berkata, Kementerian Pengajian Tinggi memantau dan menerima laporan daripada Kedutaan Malaysia di Jakarta setiap hari.
Justeru katanya, ibu bapa pelajar terbabit tidak perlu bimbang terhadap keselamatan anak-anak mereka kerana kerajaan mengambil langkah proaktif menanganinya.
''Namun saya yakin melalui semangat Hari Raya Aidilfitri yang akan disambut tidak lama lagi akan mengukuhkan semangat ukhwah dan persaudaraan antarabangsa serumpun itu,'' katanya.
Ibu bapa dan orang ramai boleh menghubungi bilik operasi Wisma Putra di Putrajaya di talian 03-88892746 atau 03-8887 4750 dan bilik operasi di Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta di talian +62215224947 atau +62215224971.

Pada aku la kan

**Kesian student² kat sane, tak pasal2 plak kene terlibat sama...harap student2 kita kat sane tabah dan bersabar yer..aku percaya satu hari nnt isu mcm ni mesti akan lenyap...mende² mcm nie ikut musim.


**Untuk pengetahuan Indonedia, Kami sebagai rakyat malaysia tak berminat nak berperang, bergaduh, DLL dengan indonesia sbb kami lagik berminat nak berperang, bergaduh DLL ngan yahudi yang sokmo nak mendera rakyat palestin.

**Demostrasi Sweeping Malaysia di Jakarta sampai ke sudah tak de pon rakyat malaysia kene sweeping, nampak sangat orang2 yang buat demo tu dah kene bayo.


**Allah Hu Akbar...semoga Allah rahmati tanah malaysia yang dikasihi ini...

CUEPACS MAHU PENJAWAT AWAM DIBENAR BERKHIDMAT SEHINGGA USIA 60 TAHUN

KUALA LUMPUR, 14 Sept (Bernama) -- Kerajaan diminta menaikkan umur persaraan daripada 58 kepada 60 tahun bagi 1.2 juta penjawat awam di Malaysia supaya seragam dengan amalan negara lain di rantau ini.Presidennya, Omar Osman berkata sehingga kini, Malaysia masih ketinggalan di belakang negara jiran yang mempunyai umur persaraan antara 60 dan 62 tahun.Beliau berkata sehubungan itu, Cuepacs berharap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga Menteri Kewangan, akan meluluskan cadangan itu dan mengumumkannya ketika pembentangan Bajet 2011 bulan depan.

"Kami telah meminta supaya umur persaraan dinaikkan kepada 60 tahun sejak beberapa tahun lepas, dan pada 2006, kami menyerahkan satu memorandum berhubung perkara itu, namun kerajaan hanya bersetuju menaikkannya sehingga 58 tahun."Justeru, kami harap kerajaan boleh mempertimbangkannya kerana ia satu opsyen dan bukan wajib, seperti juga apabila umur persaraan dinaikkan daripada 56 kepada 58 tahun, ia satu opsyen, bukannya automatik," katanya kepada Bernama dalam satu temubual.Kerajaan juga, katanya, perlu memastikan bahawa umur persaraan di Malaysia seragam dengan apa yang diamalkan di negara jiran seperti Brunei, Singapura, Thailand dan Indonesia.Umur persaraan bagi Thailand, Brunei dan Indonesia ialah 60 tahun, manakala di Singapura 62 tahun.Kali terakhir isu mengenai umur persaraan dibangkitkan di negara ini ialah pada 2008, iaitu sebelum ia dinaikkan kepada 58 tahun.

Omar berkata, baru-baru ini, pemain industri perbankan tempatan telah bersetuju menaikkan umur persaraan pekerjanya dan ini membuktikan bahawa rakyat Malaysia masih mampu menyumbang kepada ekonomi negara meskipun umur persaraan dinaikkan kepada 60 tahun."Graduan baru atau mereka yang masih mempunyai tahun perkhidmatan yang panjang sebagai penjawat awam tidak perlu bimbang. Kita perlu bersikap terbuka kerana ia satu opsyen dan bukannya wajib," katanya.Beliau berkata ini kerana kepakaran serta pengalaman penjawat awam masih diperlukan, dan dengan menaikkan umur persaraan, ia mampu memberi pilihan kepada mereka yang berpengalaman untuk terus berkhidmat kepada negara."Kami tidak pasti jika kerajaan akan menerima cadangan ini, namun kami berharap ia akan dipertimbang dan diputuskan secepat mungkin," katanya.-- BERNAMA



pada aku la kan
 
**agak²nya ptt ke kerajaan luluskan permintaan cuepecs ni?...ssh la kami² yang keje kerajaan ni nak naik pangkat kalau taraf umur perasaan di tambah...


**lagi satu kesian kat diorg yang tunggu² spa ni nak masuk dalam perkhidmatan kerajaan, nak kene tggu org² yang ptt bersara awal ni bersara bila usia cecah 60 tahun...ermmmm 

**pendapat korang mcm mane??

how to setting friend finder maxis

Command Codes
To help you use Family Finder better, here is a complete list of command codes. Type them on your phone and send to 22001. Each request SMS sent will be charged RM0.15 and each location result SMS successfully delivered will cost RM0.30.

I want to start tracking a loved one

Function Command Code
To track a friend/family member's location by using default setting, i.e. 1 hour at 15 minute intervals. CARE<space><phone number/nickname>
Track a family member's location within specific time frame and interval CARE<space><phone number/nickname><space><start time in 24-hour format><,><end time in 24-hour format><,><interval in minutes>
Track a family member's location from current time to specified time and at chosen intervals CARE<space><phone number/nickname><space>NOW<,><end time in 24-hour format> <,><interval in minutes>

I want to know who I am currently tracking

Function Command Code
View a detailed list of friends/family members that are currently being tracked by requestor, with tracking times and intervals.
Note: The list will only show CURRENT ACTIVE list.
CARE<space>LIST
View a list of friends/family members that are currently being tracked by requestor ALERT<space>LIST

I want to cancel the tracking service

Function Command Code
Cancel current Care request on a specific family member STOP<space><CARE<space><phone number/nickname>
Cancel current Alert request on a specific family member STOP <space>ALERT<space><phone number/nickname>
Cancel all current Care requests STOP<space><CARE<space>ALL
Cancel all current ALERT requests STOP<space><ALERT<space>ALL

I want to be invisible (undetectable by the tracking service)

Function Command Code
Hide your location details HIDE<space>ON
To turn off the HIDE function and allow friend/family member to locate you. HIDE<space>OFF

I want to give permission to be tracked

Function Command Code
Grant permission to a family member to locate you OK<space><phone number>
Grant permission to everybody in pending list OK

I want to assign a nickname to the person I am tracking

Function Command Code
Use the default Care/Alert functions as well as assigning a nickname for the respective number CARE<space><phone number> <nickname>
ALERT<space><phone number><nickname>

I want a list of command codes

Function Command Code
Get help for Friend Finder and Family Finder HELP<space>ALL
Retrieve a list of Family Finder Help Command Codes HELP<space>FMF
Get help on how to terminate an Alert request HELP<space>STOP<space>ALERT
Get help on how to terminate a Care request. HELP<space>STOP<space>CARE
Get help on how to terminate all active Alert requests HELP<space>STOP<space>ALERT<space>ALL
Get help on how to terminate all active Care requests HELP<space>STOP<space>CARE<space>ALL
Get help on how to view the Care list HELP<space>CARE<space>LIST
Get help on how to view the Alert list HELP<space>ALERT<space>LIST

I want to know more about the usage of the Family Finder services

Function Command Code
Find out the functions and usage of CARE service HELP<space>CARE
Find out the functions and usage of ALERT service HELP<space>ALERT

I want to know the terms and conditions of the service

Function Command Code
Find out the Terms and Conditions of the service (the Terms and Conditions are divided into four SMS, hence you need to send four command codes to read them all) FMF<space>TERM
FMF <space>TERM<space>2
FMF <space>TERM<space>3
FMF<space>TERM<space>4